מה זה כיוון פרונט?
כיוון פרונט וכמו כן כיוון גלגלים הם מונחים הידועים לעתים גם בשם כיוון זוויות סרנים. הכוונה לטיפול תחזוקה שגרתי, הנדרש בנסיבות שונות )ועל כך בהמשך(. מטרת הטיפול - לוודא שהצמיג "פוגש" את הכביש בזווית הנכונה, כפי שנקבעה ע"י יצרן הרכב.
ברכב ישנן מספר זוויות עיקריות הניתנות לכיוון, שאת כולן יש לבדוק ולכוון בהתאם.
מדוע יש לבצע כיוון פרונט?
כיוון פרונט או כיוון גלגלים, הם בראש ובראשונה עניין בטיחותי. כאשר אחד או יותר מצמיגי הרכב "פוגש" את הכביש בזווית שאינה אופטימלית, המשמעות היא ששטח המגע של הצמיג עם הכביש יקטן, והלחץ על האזורים השונים בצמיג לא יהיה אחיד. כתוצאה מכך, ביצועי הצמיג ייפגעו - מרחק הבלימה יהיה ארוך יותר, אחיזת הכביש תפחת, ולעתים הרכב "ימשוך" ימינה או שמאלה, מדבר שעלול להיות מסוכן בעיקר בפניות חדות. בנוסף, חיי הצמיגים יתקצרו משמעותית עקב שחיקה בלתי אחידה, לדוגמא - הצד הפנימי של הסוליה יישחק מהר יותר מהצד הפנימי, ועקב כך יהיה צורף להחליף את הצמיגים לפני המועד שהיה נדרש אם השחיקה היתה אחידה.


מתי יש לבצע כיוון פרונט?
מרבית הנהגים אינם מודעים כלל לחשיבות לבצע כיוון פרונט או כיוון גלגלים, ומבצעים אותו רק כ"גזירת גורל" לאחר שרכבם נכשל במבחן הרישוי השנתי. אך למעשה מומלץ לבצע כיוון פרונט בכל אחד מהמקרים הבאים:
•לאחר החלפת צמיגים, חלקים או מכלולים במתלה הרכב או במערכת ההיגוי.
•כאשר ישנה שחיקה לא אחידה בסוליות הצמיג.
•כאשר הרכב "מושך" לכיוון מסוים במהלך הנסיעה.
•כאשר גלגל ההגה אינו ממורכז או אינו חוזר לאחר סיבוב.
•לאחר תאונה / בדיקת תקנה 309 .
בנוסף, מומלץ לבצע בדיקת פרונט )קדמי ואחורי( ברכב כטיפול תקופתי אחת לשנה.
כיצד מבוצע כיוון פרונט בסניפי צ'ק אפ?
בסניפי הרשת מבוצעים כיווני פרונט ממוחשבים בטכנולוגיית תלת מימד, באמצעות מערכת HawkEye Elite מתוצרת Hunter Engineering ארה"ב, שהינה המערכת המתקדמת והמהירה מסוגה בעולם. המערכת כוללת מסד נתונים מדוייק של כל דגמי הרכב, כך שכיוון הפרונט מתבצע פרטנית לכל דגם עפ"י הנתונים המקוריים של יצרן הרכב.
צ'ק אפ המומחים לחיישני TPMS

בהתאם לדרישות התקינה, בכל רכב חדש מותקנים חיישני בקרת לחץ ניפוח בצמיגים
TPMS( ( ולכן חשוב לדעת:
•כאשר נדלקת נורה בלוח השעונים, זוהי התראה בטיחותית לבדיקה וטיפול מידיים.
•החיישנים ממוקמים בתוך הצמיגים, ולכן הם חשופים לפגיעות ולנזקים.
•המערכת מתריעה רק כאשר לחץ הניפוח נמוך ב 25%- מהלחץ הנדרש, ולכן אינה מהווה
תחליף לבדיקה שגרתית של לחץ הניפוח.
הסיבה להחלטה לחייב את כל כלי הרכב להיות מצוידים במערכת זו נובעת מתוך ההבנה שצמיגי הרכב הם אביזר בטיחות חשוב ביותר, וכי שמירה על לחצי ניפוח נכונים היא קריטית לבטיחות הנסיעה. מרחק הבלימה, אחיזת הכביש ויציבות הרכב בפניות מושפעים כולם באופן ישיר מלחץ הניפוח בצמיגים. בנסיעה ממושכת בכביש מהיר, לחץ ניפוח נמוך עלול להוביל לקריסה והתפרקות של הצמיג, דבר העלול לגרום לתוצאות הרות אסון. בנוסף, גם צריכת הדלק ואורך חיי הצמיג מושפעים ישירות מלחץ הניפוח בצמיג, ולכן למערכת זו יש לא רק משמעות בטיחותית, אלא גם משמעות רבה מבחינת הפחתת זיהום סביבתי וחסכון כספי.
אז מה חשוב לדעת על המערכת?
מודעות - דבר ראשון, לדעת האם רכבכם מצויד במערכת זו. אם אתם לא בטוחים, ניתן לבקש בדיקה באחד מסניפי צ'ק אפ.
טיפול בצמיגים – באם רכבכם מצויד במערכת, מומלץ לעדכן את בעל המקצוע בעת שאתם מגיעים לבצע טיפול בצמיגים. תיקון תקר או החלפת צמיג המצויד בחיישנים אורכים זמן רב יותר ודורשים החלפת רכיבים ולכן עלותם לרוב גבוהה יותר.
במקרה של תקלה – אם נדלקה נורית האזהרה יש לבדוק במהרה את מקור התקלה מפני שהדבר עלול להעיד על כשל בצמיג:
•לאחוז בחוזקה בהגה ולעצור בבטחה בצד הדרך, עדיף כמה שיותר רחוק מהכביש.
•לצאת בזהירות עם אפוד זוהר מהרכב ולבדוק את ארבעת הצמיגים.
•במידה וקיים נזק בצמיג, יש להחליפו בצמיג החליפי ולגשת לצמיגיה על מנת לתקנו.
•במידה ואינכם מבחינים בכשל, יש לבדוק את לחץ הניפוח בכל הצמיגים ולוודא שהם תואמים את המלצות יצרן הרכב.
•במידה ולחץ הניפוח תקין אך הנורית עדיין דולקת, כנראה שקיימת בעיה במערכת ויש לגשת לצמיגיה או לסניף צ'ק אפ לבדיקה.
אנחנו ברשת צ'ק אפ מתמחים בטיפול בחיישני TPMS
•תיקון והחלפת צמיגים תוך שמירה על תקינות המערכת.
•ביצוע תהליכי איפוס למערכות כנדרש עפ"י הוראות יצרן הרכב.
•החלפת חיישנים פגומים בחיישנים תחליפיים איכותיים ובמחיר משתלם